ANALISIS FAKTOR PENENTU MINAT MASYARAKAT BERDONASI PADA GERAKAN INFAQ BERAS ACEH
DOI:
https://doi.org/10.22373/jiis.v5i1.67Abstract
Abstract: This study aims to determine the effect of Religiosity, Income, and Situational Altruism simultaneously and partially on Community Interest in Donating at Gerakan Infaq Beras Aceh. Based on 100 questionnaires distributed to respondents, using the Probability Sampling method as measured by the Purposive Sampling technique and analyzed using multiple linear regression models, the results showed that together all the variables in this study had a positive and significant effect on Interest in Donating. Then partially the variables of Reliability, Income, and Situational Altruism have a positive and significant effect on Interest in Donating at Gerakan Infaq Beras Aceh. Promotional activities still really need to be improved considering that there are still many people who do not know about this philanthropy so that Gerakan Infaq Beras Aceh can become a great humanitarian platform and more and more people are interested in donating.
Keywords: Religiosity, Income, Situational Altruism, and Interest in Donating.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Religiusitas, Pendapatan, dan Altruisme Situasional secara bersama-sama dan secara parsial terhadap Minat Berdonasi Masyarakat di Gerakan Infaq Beras Aceh. Berdasarkan 100 kuesioner yang disebar kepada responden, dengan menggunakan metode Probability Sampling yang diukur dengan teknik Purposive Sampling dan dianalisis menggunakan model regresi linier berganda, didapatkan hasil penelitian yang menunjukkan bahwa secara bersama-sama seluruh variabel dalam penelitian ini berpengaruh positif dan signifikan terhadap Minat Berdonasi. Kemudian secara parsial variabel Reliusitas, Pendapatan, dan Altruisme Situasional berpengaruh positif dan signifikan terhadap Minat Berdonasi di Gerakan Infaq Beras Aceh. Aktivitas promosi masih sangat perlu untuk ditingkatkan mengingat masih banyak masyarakat yang belum mengetahui filantropi ini sehingga Gerakan Infaq Beras Aceh ini dapat menjadi platform kemanusiaan yang besar dan semakin banyak lagi yang berminat untuk berdonasi.
Kata kunci: Religiusitas, Pendapatan, Altruisme Situasional, dan Minat Berdonasi.
References
Al-hasyimi, A. M. (2009). Akhlak Rasul Menurut Bukhari Muslim. Gema Insani.
Alqur’an al karim, Kementrian Agama Republik Indonesia.
Andreoni, J., Harbaugh, W., & Vesterlund, L. (2002). The Carrot or the Stick : Rewards , Punishments and Cooperation. American Economic Review, 893–902.
Bennet, R. (2011). Why urban poor donate: A study of low-income charitable giving in London. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 41(5), 870–891.
Bagheri, A., Chitsazan, H., & Ebrahimi, A. (2019). Crowdfunding motivations: A focus on donors’ perspectives. Technological Forecasting & Social Change Journal, 146, 218–232. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.05.002
Dovidio, J. F., J. A, P., D. A, S., & L. A, P. (2006). The Social Psychology of Prosocial Behavior. Psychology Press.
Dhami, S. (2016). The Foundations of Behavioral Economic Analysis. Oxford University Press.
Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Bumi Aksara.
Fitra, R., & Haniatul, M. (2021). Filantropi Islam Solusi atas Masalah Kemiskinan Akibat Pandemi Covid-19. Al-Manhaj: Jurnal Hukum Dan Pranata Sosial Islam, 3(1), 35–66.
Hawari, D. (2002). Dimensi religi dalam praktek psikiatri dan psikologi. Balai Penerbit Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia.
James, R. N., & Jones, K. S. (2011). Tithing and religious charitable giving in America. Applied Economics Letters, 43, 2441–2450.
Lasby, D. (2004). The Volunteer Spirit in Canada: Motivations and Barriers, Canadian Centre for Philanthropy.
Mahmudah, H. (2019). Kemiskinan dan Filantropi Islam. ESA Jurnal Ekonomi Syariah, 2(16), 1–21.
Mukofadhatun, S. (2013). Pengaruh Religiusitas Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan: Studi pada BMT Made Demak. Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.
Mukhlis, A., & Beik, S. (2013). Analisis Faktor-faktor yang Memengaruhi Tingkat Kepatuhan Membayar Zakat : Studi Kasus Kabupaten Bogor. Jurnal Al-Muraza’ah, 1(1), 83–106.
Nashori, F. (2008). Psikologi Sosial Islami. PT. Refika Aditama.
Perry, M. (2015). Who Is in Control? The Role of Self-Perception, Knowledge, and Income in Explaining Consumer Financial Behavior. The Journal of Consumer Affairs.
Ranganathan, S. K., & Henley, W. H. (2008). Determinants of charitable donation intentions: a structural equation mode. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 13(1), 1–11.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.
Sargeant, A. (2006). Perceptual determinants of nonprofit giving behaviour giving behaviour. Journal of Business Research, 59(2), 155–165.
Sudrajat, A. (2009). Din Al Islam: Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. UNY Press.
Winterich, K. P., Mittal, C., & Ross Jr, W. T. (2009). Donation behavior toward in_groups and out-groups: The role of gender and moral identity. Journal of Consumer Research, 36(2), 199–214.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 SYARIAH: Journal of Islamic Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.